لاته آرت (لته آرت) چیست؟

لاته آرت به معنای هنر شیر و قهوه است که در این تکنیک باریستا با توجه به تکنیک های مربوط به این هنر طرح ها و اشکال مختلفی را توسط شیر بخار داده شده روی قهوه ایجاد میکند.

latte

با اینکه لته آرت در کشورهای مختلف دنیا به سبکی خاص و به صورت مستقل گسترش پیدا کرد، می‌توان منشأ این هنر را  ایتالیا دانست. دیوید شومر در سال‌های ۱۹۸۰، لته آرت را به مردم معرفی کرد و این هنر را در دوره‌های آموزشی خود گسترش داد. هنر لاته آرت در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی در سیاتل آمریکا به طرز چشمگیری رواج پیدا کرد. لوییجی لوپی نیز تلاش هایی برای ارتقای هنر شیر و قهوه انجام داد.نوشیدن قهوه در همه حال لذت بخش است، اما زمانی که با زیبایی بصری همراه شود لذتی دو چندان دارد.

طرز تهیه لته آرت

برای ایجاد لته آرت باید اول اسپرسو و شیر قوام گرفته و فوم شیر را تهیه کنید. سپس باید این مواد را به گونه‌ای با هم ترکیب کنید که فوم شیر از قسمت مایع شیربه طور کلی جدا می‌شود و به سمت بالا بیاید و بتوانید طرح خود را بسازید.

دو روش برای طراحی برای لته آرت وجود دارد، روش در هنگام اضافه کردن شیر و روش دوم به کمک یک ابزار انجام می‌شود.

  • روش اول: بعد از اضافه کردن شیر طراحی آغاز می‌شود. اضافه کردن شیر و سپس فوم شیر و طراحی به صورت همزمان در کافی شاپ های آمریکایی رواج دارد و اوج هنر باریستا در طراحی را نشان می‌دهد. این روش بسیار سریع است پس طرح دوام بیشتری دارد. چون فوم شیر دیرتر حل می‌شود، ماندگاری بالاتر است. با این روش میتوان لته ارت قلب، لته ارت رزتا(روزتا-نوعی گل)، لته آرت تولیپ(گل لاله)، عقرب و… را ایجاد کرد. اگر مهارت کافب داشته باشید می‌توانید لته آرت با دستگاه خانگی یا لته آرت با فرنچ پرس را نیز به همین روش انجام دهید.
  • روش دوم: در این روش با پوسیله‌ای نوک تیز مانند سوزن و یا ابزار حرفه‌ای مخصوص طراحی لته آرت، طرح‌های دلخواه را روی قهوه لاته ایجاد می‌کنیم. دراین روش به علت صرف زمان بیشتر، فوم خیلی سریع در لته حل و ناپدید می‌شود و ماندگاری آن بسیار پایین است.

    آیا می دانید چرا لته آرت برای مدت کوتاهی دوام دارد؟

    لته آرت ترکیبی از کرم و میکروفوم است. کرم مخلوطی از روغن قهوه و قهوه جوشیده بوده و میکروفوم یک فوم حبابی در شیر است. شیر و قهوه نیز به اندازه کافی پایدار نیستند. در نهایت کرم از اسپرسو جدا ‌شده و میکروفوم به یک فوم خشک‌تر و شیر مایع تبدیل می‌شود. هر دو پس چند ثانیه از بین می‌روند و به همین دلیل لته آرت برای مدت زیادی باقی نمی‌ماند.

در ترکیب شیر و قهوه و خلق اشکال زیبا علاوه بر داشتن شیر مناسب، قهوه ی مناسب و پیچر مناسب داشتن صبر و حوصله زیاد و تمرین مستمر دخیل هستند. شما می توانید با شرکت در دوره های آکادمی اسلیپ کافی این هنر را به صورت تضمینی یاد بگیرید و از آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *