آشنایی با تعدادی از ابزارهای دمی

ابزارهای مختلفی برای دم‌آوری و عصاره گیری قهوه وجود دارد که با استفاده از هر یک می‌توان بهترین طعم و رایحه را از دانه‌های قهوه بدست آورد. در این مقاله با تعدادی از این ابزارها آشنا می شوید.

کمکس

یکی از ساده‌ترین وسیله های دم‌آوری است که به شیوه‌ی Pour-Over کار می‎‌کند. در این روش آب داغ بر روی پودر قهوه ریخته می‌شود و طی فرآیندی مشخص، نوشیدنی نهایی به دست می‌آید.
بدنه‌ی کمکس به شکل یک ساعت شنی و از جنس شیشه است. یک گردنی چوبی با بند چرمی دور شیشه در قسمت میانی قرار گرفته است. این متد دم‌آوری، از روش‌های فیلتری-چکه‌ای محسوب می‎‌شود. قهوه‌ی دم‌آوری شده توسط کمکس به لحاظ مزه و بادی بسیار نزدیک به قهوه‌های قطره‌ای یا Drip است. برای دم‌آوری به این روش، باید درجه آسیاب متوسط بوده و حالت شنی داشته باشد. دم‌آوری با این روش نیز حدود 3:30 تا 4 دقیقه طول می‌کشد.

کمکس

 

فرنچ پرس

فرنچ پرس یک وسیله دم‌آوری قهوه فرانسوی است که از آن برای دم کردن چای، چای سبز و دمنوش نیز استفاده می‌شود. دم آوری با فرنچ‌پرس از سنتی‌ترین روش‌های دم‌آوری قهوه می‌باشد. این دستگاه با حرارت مستقیم کار نمی‎‌کند. اجزای تشکیل دهنده آن شامل دو بخش اصلی مخزن و اهرم فیلتر است. برای دم‌آوری قهوه با این دستگاه، باید دانه‌های قهوه به صورت درشت آسیاب شود. به ازای هر نفر، به 10 تا 14 گرم قهوه نیاز داریم. هرچند در صورت تمایل به نوشیدن قهوه‌ای غلیظ‌تر، می‌توانیم مقدار آن را افزایش دهیم. قهوه‌ای که با فرنچ پرس دم‌آوری می‎‌شود، اصطلاحا “قهوه فیلتری” نامیده می‎‌شود. این روش درست کردن قهوه، آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین متد دم‌آوری است که حدودا 3 دقیقه طول می‌کشد.

از دیگر کاربردهای فرنچ پرس، گرفتن فوم شیر است. برای انجام این کار، شیر را جوشانده و سپس در مخزن دستگاه بریزید و اهرم را چندین بار بالا و پایین ببرید. حالا می‌توانید با اضافه کردن فوم شیر به نوشیدنی خود، از آن لذت ببرید. بسیاری از کافی‌شاپ‌ها و دفاتر از این دستگاه برای تهیه قهوه و انواع دمنوش استفاده می‌‎کنند.

فرنچ پرس 350 میل فیوچر مارکیز

 

ایروپرس

ائروپرس از ابزارهای دم‌آوری قهوه است. قهوه دم‌آوری شده با این دستگاه، شبیه قهوه‌های دمی است و عطر و طعم قهوه را به بهترین شکل ممکن استخراج می‎‌کند.

ائروپرس عملکردی مشابه سرنگ دارد و برای دم‌آوری قهوه، از یک فیلتر مخصوص و فشار هوا استفاده می‎‌کند. تهیه قهوه با این دستگاه، نیاز به تخصص نداشته و حدود 5 دقیقه طول می‌کشد. قهوه‌ای که به این روش دم‌آوری می‎‌شود، طعم و غلظتی شبیه اسپرسو داشته و یک نوشیدنی با اسیدیته پایین‌تر و چربی کمتر ارائه خواهد داد.

ایروپرس

 

موکاپات

موکاپات از سه بخش سبد قهوه، محفظه نگهدارنده آب و ظرف فراورده تشکیل شده است. موکاپات مشابه دستگاه اسپرسو ساز عمل می کند. نوشیدنی شما با گذراندن آب بسیار داغ و تحت فشار با بخار، از میان قهوه آسیاب شده تولید می‎‌شود. برای استفاده از این ماشین، به یک وسیله حرارتی مثل اجاق گازی یا برقی نیاز است. قوری قهوه ساز موكا در اندازه‌های مختلف و از یک تا هجده نفره آن موجود است.

66 - ابزارهای دم آوری قهوه

شما با  شرکت در دوره های دم آوری تخصصی و ارزیابی اسلیپ کافی می توانید روش دم آوری با این ابزارها را به نحو مطلوب و کارآمد آموزش ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *